2018-04-26

Bakom kulisserna i den digitala hotellvärlden

Hur kommer det sig att priset på samma hotellrum skiljer sig så mycket? När är det billigast att boka? Vilken bokningskanal ska du välja? Det finns mycket att fundera kring när du ska boka ett hotellrum. Vi ger dig en inblick i hotellbranschen som kan verka som överkurs – men kan vara bra att känna till.

De flesta hotell jobbar med ett eget bokningssystem och med distributionskanalen via hotellkedjan vid kedjetillhörighet. Samtidigt finns det mängder av bokningssajter (OTA:er1) på nätet, resebyråer och dessutom alla jämförelsesidor. Alla hotell har ett gemensamt mål – att fylla hotellrum till så hög grad som möjligt. Men skiftande efterfrågan och konkurrens ställer krav på att ständigt anpassa erbjudandet.

Dynamisk prissättning – Hur funkar det?

Hotell jobbar hela tiden med att optimera sin prissättning. I många fall har hotellet en Revenue Manager2 som har stenkoll på det aktuella läget och uppdaterar prissättningen på hotellets tillgängliga rum. Målet är såklart att alltid få så hög intäkt som möjligt på tillgängliga rum – Revenue per available room (RevPAR)3.

Hotellen jobbar med analyser, statistik och prognoser. Självklart är man också väldigt uppdaterad gällande evenemang och annat som drar mycket människor till staden. Ett hotellrum är inte en lagringsbar vara, det innebär att ett tomt rum en natt är en förlorad intäkt som aldrig går att få igen.

Dynamisk prissättning innebär att priserna sätts utifrån förväntad efterfrågan. Genom mängder av statistik har hotell på förhand en god uppfattning om dagsläget och antal förväntade bokningar.

Rätt pris på rätt rum, vid rätt tillfälle!

I Sverige är det ofta billigare att bo på hotell på helger än på vardagar, varför? Jo, för att på vardagar har många städer ett högt flöde av tjänsteresor. Det är generellt sett inte lika högt tryck under helgerna. Dessutom är tjänsteresenärer inte lika priskänsliga som privatpersoner.

Givetvis skiljer det sig mycket från hotell till hotell. En SPA-anläggning, till exempel, kan mycket väl ha högre beläggning på helger. Ett cityhotell i en storstad har många gånger hög beläggning veckans alla dagar. Vid stora evenemang, kongresser, mässor eller vid högsäsong går priserna på hotellen upp även på helger. Allting handlar om efterfrågan.

En solsemester under sportlovet svider mer i plånboken än om jag bokar när det är inte är lika många som ska resa samtidigt. På turistorter är ofta helgerna dyrare än vardagarna. Jag kanske inte måste åka på en weekend, fredag-söndag? Att utforska en storstad från måndag till onsdag kan vara billigare.

Bokningssajter

Det finns mängder av olika bokningssajter (OTA:er) att vända sig till när det är dags att hitta ett hotellrum. Hotellen förmedlar bokningsbara rum till sajterna som i sin tur säljer rummen till gästen. Här fungerar sajten som en mellanhand. Hotellet betalar provision på sålda rum till sajten.

Priset är ofta samma på hotellets egen sida och olika bokningssajter. Det bästa för ett hotell är givetvis när gästen betalar sin natt direkt med hotellet. Även om priset är exakt samma så innebär det en högre intäkt. Då behöver man inte betala ut några provisioner. Utan mellanhänder går hela intäkten till hotellet.

 

1OTA – Online Travel Agent. En resebyrå/bokningssajt på Internet som erbjuder jämförelser av resor samt bokningsmöjlighet. OTA:er jobbar med provisionsbaserade system. Hotellen betalar provisionskostnader för bokningar som kommer in via OTA:er.

2Revenue Manager – Jobbar med en kombination av marknadsföring och ekonomiska teorier. Anpassar priser för att maximera intäkter med hjälp av prognoser, analyser, statistik och dagsläge. Mål – Så högt RevPAR som möjligt, alla dagar.

3RevPAR – RevPAR (Revenue per available room) är den totala rumsintäkten dividerat med det totala antalet rum = Intäkt per tillgängligt rum.

 

Läs också inläggetSå här gör du för att hitta billiga hotell

 

Fler nyheter

Gå med i Hotel Express

Ange dina kontaktuppgifter nedan så skickar vi ett mail med information om hur du går vidare för att bli medlem!