2018-02-07

Kedjeavtal och ryska balettklassiker med Ara

Vi har intervjuat en av våra säljare, Ara, för att ta reda på mer om hur Hotel Express kedjeavtal fungerar. Efter fem år på Hotel Express är han expert på ämnet och har byggt upp en relation med sina kunder som verkligen sticker ut. På fritiden är det barn och familj som gäller. ”Jag sover när jag får chansen och jag gillar att resa”, säger han.

Vad innebär kedjeavtal?
– Vi har avtal med de stora kedjorna på marknaden som egentligen baseras på fri bokningstid, säger Ara. Vanligtvis har vi ju fasta priser om man bokar dagen innan eller samma dag. Behöver man boka med framförhållning träder kedjeavtalen in. Det är en fast procentsats som dras av, oavsett vad dagspriset är.

Ara tar upp ett exempel med en kund som skulle besöka en stor mässa på Elmia i Jönköping. Stora mässor innebär ett högt tryck på hotellen vilket gör att priserna stiger. Detta gjorde att Hotel Express kedjeavtal med procentsats på dagspriset innebar stora besparingar för kunden.

Hur fungerar hotellens egna lojalitetsprogram om jag bokar med Hotel Express?
– Eftersom att vi inte räknas som en tredje-part hos kedjorna, då vi inte gör bokningar med provisioner, så låter de våra medlemmar fortsätta samla lojalitetspoäng precis som de gör i vanliga fall. Jag hade en kund alldeles nyss som använder tre olika lojalitetsprogram hos tre olika kedjor. Det kopplar vi ihop på kundens profil så går det automatiskt när vår bokningsservice behandlar hans hotellbokningar.

Ara lägger stor vikt vid service. Han har drivit eget företag tidigare och alltid haft daglig kundkontakt. Han har nära till skratt och det märks tydligt att det är just kontakten med kunder som är det viktiga.

– Egentligen bygger min tjänst till fullo på service som sedan leder till sälj, säger Ara. Han fortsätter:
– Jag har kunder som man nästan kan sakna. Man utbyter råd, roliga saker som händer och blir nästan som vänner.

Har du något exempel på en bra kundrelation?
– Vissa kunder skapar man väldigt bra affärsrelationer med. Jag har en kund som alltid skämtar och tjatar på att de inte får några giveaways. Varje år skickar jag det tråkigaste jag kan komma på. För två år sedan hade vi fått in reklamskivor med ryska balettklassiker som jag skickade iväg med ett grattis. Kunden ringde upp och sa att det gjorde hans vecka. Ett år skickade jag neongröna t-shirtar. Det har resulterat i skratt året ut, och det är den typen av relationer med kunder som förgyller vardagen.

Läs mer – Utlandsfokus med teamleader Lars

Läs mer – Möt vår resebokare Lisandra

Fler nyheter

Gå med i Hotel Express

Ange dina kontaktuppgifter nedan så skickar vi ett mail med information om hur du går vidare för att bli medlem!