2018-05-07

Träning på resande fot

Våra medlemmar reser mycket och sitter långa stunder i bil, på tåg, flyg eller buss. Här kommer några enkla tips på hur vi kan hålla formen och få mer energi även på resan!

Träna i smyg på resan eller konferensen. Avsätt tid på hotellrummet till styrketräning och upplev staden du besöker genom att ta en skön promenad.

Redskap som är perfekta att ta med i väskan

  • Gummiband – mångsidigt redskap som kan användas till både styrketräning och stretching
  • Hopprep, klockrent för att dra igång flås och puls
  • Glöm inte löpardojorna!

Bilresenären

Har du tid att stanna till en liten stund? Sträck på dig och andas någon minut. Ta fram ditt gummiband och kör några övningar för axlar och överkropp, perfekt för att räta till hållningen och släppa på spänningar. Glöm inte att stretcha. Den snabba pausen med lite träning är inte bara bra för kroppen, det ökar också din säkerhet på vägarna. Du kommer känna dig piggare och mer alert när du fortsätter din resa.

Att träna medan du kör kan bli klurigt, vi vill såklart att du koncentrerar dig på din körning. Men en och annan spänn- och stretchövning för nacke och axlar kan vara bra för att få igång blodcirkulationen och pigga upp. Tips; håll händerna på ratten, lyft axlarna upp och något bak, spänn ordentligt, släpp ner och slappna av. Det släpper på spänningar och ökar blodcirkulationen.

Smygträning på resan

Tips på övningar du kan utföra sittandes som passagerare i bil, på buss, flyg, tåg eller på kontoret för all del, utan att dina medresenärer/kollegor märker något:

  • Framsida lår – Håll ryggen rak och luta dig framåt så att du lyfter rumpan något. Lägg all tyngd på benen. Alternativt bara lyft båda benen eller ett i taget.
  • Baksida lår – Böj bak benen under stolen så mycket du kan, lyft upp fötterna och spänn samtidigt baksidan av låren.
  • Insida lår – Ta din handväska, jacka eller kanske en pärm och knip fast den hårt mellan knäna. Pressa!
  • Rygg – Dra ihop skulderbladen mot ryggraden utan att föra armarna bakåt, spänn.
  • Mage – Sitt med rak rygg och placera händerna på dina knän. Lyft på hälarna och pressa knäna mot händerna. Spänn magen.

Håll positionen i övningarna i ca 10 sekunder, slappna av och upprepa.

Träning på hotellet

Många hotell har idag träningsmöjligheter med ett eget gym, men inte alla.  Använd omgivningen, knyt på dig löparskorna och bege dig ut på en promenad eller joggingrunda. Du kanske har ett gäng telefonsamtal du behöver ringa innan du tar kväll. Passa på under promenaden. Ett perfekt sätt att förena nytta med nöje. Motion och arbete samtidigt som du får se mer av staden du besöker istället för bara hotellrummet och möteslokalen.

Fråga hotellpersonalen, de har säkerligen koll på trevliga motionsspår eller en bra vända i närområdet. Kanske finns det ett utomhusgym i närheten?

Det finns massor av bra övningar att göra utan redskap, som går alldeles utmärkt att utföra på hotellrummet. Du kan även använda en stol till hjälp. Sätt upp ett program med till exempel; Sit-ups, armhävningar, rygglyft, utfall, plankan och dips (med hjälp av stol). Alternativt ett program med gummibandet som träningsredskap, med det kan du hitta styrkeövningar för hela kroppen.

Vi frågade vår HR-konsult, Ann-Christine, hur hon brukar träna när hon är ute och far.

”Jag tar med mig min morgonrutin att yoga även när jag reser, både i jobb och privat. Yoga med meditation är perfekt på resan – behövs inga prylar! Är det trångt på hotellrummet anpassar jag övningarna efter utrymme. Självklart ser jag till att komma ut på en promenad i friska luften också!”

Walk and talk

Ett sista riktigt bra tips är att byta ut det klassiska kontorsmötet till ett ”walk and talk”. Möt upp varandra utomhus och ta en promenad tillsammans. Kanske avslutar ni med att ta en lunch eller fika på en trevlig uteservering.

Det är bara fantasin som sätter gränserna för din träning på resande fot. Kör hårt!

Fler nyheter

Gå med i Hotel Express

Ange dina kontaktuppgifter nedan så skickar vi ett mail med information om hur du går vidare för att bli medlem!