Nyheter

Bakom kulisserna i den digitala hotellvärlden

Hur kommer det sig att priset på samma hotellrum skiljer sig så mycket? När är det billigast att boka? Vilken bokningskanal ska du välja? Det finns mycket att fundera kring när du ska boka ett hotellrum. Vi ger dig en inblick i hotellbranschen som kan verka som överkurs – men kan vara bra att känna till.

De flesta hotell jobbar med ett eget bokningssystem och med distributionskanalen via hotellkedjan vid kedjetillhörighet. Samtidigt finns det mängder av bokningssajter (OTA:er1) på nätet, resebyråer och dessutom alla jämförelsesidor. Alla hotell har ett gemensamt mål – att fylla hotellrum till så hög grad som möjligt. Men skiftande efterfrågan och konkurrens ställer krav på att ständigt anpassa erbjudandet.

Dynamisk prissättning – Hur funkar det?

Hotell jobbar hela tiden med att optimera sin prissättning. I många fall har hotellet en Revenue Manager2 som har stenkoll på det aktuella läget och uppdaterar prissättningen på hotellets tillgängliga rum. Målet är såklart att alltid få så hög intäkt som möjligt på tillgängliga rum – Revenue per available room (RevPAR)3.

Hotellen jobbar med analyser, statistik och prognoser. Självklart är man också väldigt uppdaterad gällande evenemang och annat som drar mycket människor till staden. Ett hotellrum är inte en lagringsbar vara, det innebär att ett tomt rum en natt är en förlorad intäkt som aldrig går att få igen.

Dynamisk prissättning innebär att priserna sätts utifrån förväntad efterfrågan. Genom mängder av statistik har hotell på förhand en god uppfattning om dagsläget och antal förväntade bokningar.

Rätt pris på rätt rum, vid rätt tillfälle!

I Sverige är det ofta billigare att bo på hotell på helger än på vardagar, varför? Jo, för att på vardagar har många städer ett högt flöde av tjänsteresor. Det är generellt sett inte lika högt tryck under helgerna. Dessutom är tjänsteresenärer inte lika priskänsliga som privatpersoner.

Givetvis skiljer det sig mycket från hotell till hotell. En SPA-anläggning, till exempel, kan mycket väl ha högre beläggning på helger. Ett cityhotell i en storstad har många gånger hög beläggning veckans alla dagar. Vid stora evenemang, kongresser, mässor eller vid högsäsong går priserna på hotellen upp även på helger. Allting handlar om efterfrågan.

En solsemester under sportlovet svider mer i plånboken än om jag bokar när det är inte är lika många som ska resa samtidigt. På turistorter är ofta helgerna dyrare än vardagarna. Jag kanske inte måste åka på en weekend, fredag-söndag? Att utforska en storstad från måndag till onsdag kan vara billigare.

Bokningssajter

Det finns mängder av olika bokningssajter (OTA:er) att vända sig till när det är dags att hitta ett hotellrum. Hotellen förmedlar bokningsbara rum till sajterna som i sin tur säljer rummen till gästen. Här fungerar sajten som en mellanhand. Hotellet betalar provision på sålda rum till sajten.

Priset är ofta samma på hotellets egen sida och olika bokningssajter. Det bästa för ett hotell är givetvis när gästen betalar sin natt direkt med hotellet. Även om priset är exakt samma så innebär det en högre intäkt. Då behöver man inte betala ut några provisioner. Utan mellanhänder går hela intäkten till hotellet.

 

1OTA – Online Travel Agent. En resebyrå/bokningssajt på Internet som erbjuder jämförelser av resor samt bokningsmöjlighet. OTA:er jobbar med provisionsbaserade system. Hotellen betalar provisionskostnader för bokningar som kommer in via OTA:er.

2Revenue Manager – Jobbar med en kombination av marknadsföring och ekonomiska teorier. Anpassar priser för att maximera intäkter med hjälp av prognoser, analyser, statistik och dagsläge. Mål – Så högt RevPAR som möjligt, alla dagar.

3RevPAR – RevPAR (Revenue per available room) är den totala rumsintäkten dividerat med det totala antalet rum = Intäkt per tillgängligt rum.

 

Läs också inläggetSå här gör du för att hitta billiga hotell

 

Fler nyheter

2020 närmar sig sitt slut

Vilket år vi har haft… 2020 bjöd på ett väldigt speciellt år för oss alla och inte minst i vår bransch. Hotel Express har trots…

Kampanj – Extra rabatt på St1

Som Hotel Expressare med euroShell-kort har du alltid rabatterade priser på drivmedel hos Shell och St1. Just nu erbjuder alla St1-stationer extra rabatt för Hotel…

Välkommen Stefan!

Varmt välkommen till Hotel Express Stefan! Vi har den fina förmånen att få välkomna Stefan Granrud! Stefan kommer senast från Best Western Hotels & Resorts…

Företagets hotellnätter på faktura

Det är inte alltid helt lätt att få företagets alla hotellnätter fakturerade. Hotellen vill helst inte jobba med enstaka fakturor och bokar ni hotellrum via…

Resepolicy

  Resepolicy för tjänsteresor När vi talar om policy menar vi inte själva dokumentet utan tillämpningen. En policy för resor och boende i tjänsten innebär…

Sommarkampanj – Svenska pärlor

  OBS. Denna kampanj är inte längre aktuell. Semester på hemmaplan! Utmanande aktiviteter, mysig hemester, golfsommar eller tid för en kulinarisk matresa? Hotel Express har…

Kontakta oss

Är du intresserad av att gå med i Hotel Express eller har du någon fråga till oss? Ange dina kontaktuppgifter nedan så kontaktar vi dig!