Nyheter

Booking.com friade från dom – Bakslag för hotellbranschen

I juli 2018 meddelade Patent- och marknadsdomstolen att paritetsvillkoret som förbjuder hotell att erbjuda lägre pris på sin egen sajt än på booking.com strider mot konkurrenslagen. Ett glädjande besked för hotellbranschen och för bransch- och arbetsgivarorganisationen Visita som drivit stämningen mot booking.com.

För ett par veckor sedan kom dock den slutgiltiga domen i målet och Patent- och marknadsöverdomstolen gjorde inte samma bedömning som underinstansen och friade booking.com.

Booking.com får fortsätta tillämpa sina villkor

Domen i Patent- och marknadsdomstolen förra året gav Visita rätt. Dock överklagades beslutet och högsta instans ändrade domen till Booking.coms fördel.

I en uppgörelse med konkurrensverket 2015 gick booking.com med på att ta bort klausuler om prisparitet med svenska hotell. Men gick också med på att låta hotellen erbjuda lägre priser via offlinekanaler och till kunder i hotellens egna lojalitetsprogram. Uppgörelsen är begränsad till fem år och slutar därmed att gälla i juli 2020.

– Domen innebär att du får ha samma rumserbjudanden på din egen webbplats som du har på Booking.com, men inte ett bättre. Dessutom kan du ha fler och bättre erbjudanden i dina andra försäljningskanaler. På så sätt bör det alltid vara bäst för gästen att boka direkt hos hotellet, vilket är det budskap som vi vill sprida till konsumenterna, säger Visitas branschjurist Carola Ekblad i en artikel på besoksliv.se.

Oklara rankingalgoritmer

Förutom villkoren som styr prissättningen på hotellets egen sajt tampas man också med oklara rankingalgoritmer då hotellen saknar insyn om parametrar som påverkar placering hos bokningssajterna. Hotell som lämnar ökad provision kan hamna högt upp i flödet och uppfattas bättre än andra.

– Huruvida rankingen kan uppfattas som vilseledande marknadsföring var inte med i målet, men saken har uppmärksammats inom EU där beskedet är att rankningen ska vara transparent. Vi bevakar utvecklingen på EU-nivå och ser över möjligheterna att påverka den vägen. Viktigast just nu är att informera våra medlemmar om vilka möjligheter de har att alltid vara den fortsatt bästa och mest attraktiva kanalen för sina gäster, säger Carola Ekblad.

Här kan du läsa mer om hur hotellen rankas högre med dyra provisioner och hur konsumenten blir lurad med falska rabatter.

Hotel Express uppmanar till att använda hotellets egna kanaler. Hotel Express är en direktpartner till hotellet vilket innebär att vår kanal är deras kanal och därmed står vi enade i kampen mot höga provisioner. Samarbetet gynnar hotellet, det gynnar oss och det gynnar framförallt dig som hotellgäst.

 

Källor: besoksliv.se och svt.se

Fler nyheter

2020 närmar sig sitt slut

Vilket år vi har haft… 2020 bjöd på ett väldigt speciellt år för oss alla och inte minst i vår bransch. Hotel Express har trots…

Kampanj – Extra rabatt på St1

Som Hotel Expressare med euroShell-kort har du alltid rabatterade priser på drivmedel hos Shell och St1. Just nu erbjuder alla St1-stationer extra rabatt för Hotel…

Välkommen Stefan!

Varmt välkommen till Hotel Express Stefan! Vi har den fina förmånen att få välkomna Stefan Granrud! Stefan kommer senast från Best Western Hotels & Resorts…

Företagets hotellnätter på faktura

Det är inte alltid helt lätt att få företagets alla hotellnätter fakturerade. Hotellen vill helst inte jobba med enstaka fakturor och bokar ni hotellrum via…

Resepolicy

  Resepolicy för tjänsteresor När vi talar om policy menar vi inte själva dokumentet utan tillämpningen. En policy för resor och boende i tjänsten innebär…

Sommarkampanj – Svenska pärlor

  OBS. Denna kampanj är inte längre aktuell. Semester på hemmaplan! Utmanande aktiviteter, mysig hemester, golfsommar eller tid för en kulinarisk matresa? Hotel Express har…

Kontakta oss

Är du intresserad av att gå med i Hotel Express eller har du någon fråga till oss? Ange dina kontaktuppgifter nedan så kontaktar vi dig!