Nyheter

Booking.com friade från dom – Bakslag för hotellbranschen

I juli 2018 meddelade Patent- och marknadsdomstolen att paritetsvillkoret som förbjuder hotell att erbjuda lägre pris på sin egen sajt än på booking.com strider mot konkurrenslagen. Ett glädjande besked för hotellbranschen och för bransch- och arbetsgivarorganisationen Visita som drivit stämningen mot booking.com.

För ett par veckor sedan kom dock den slutgiltiga domen i målet och Patent- och marknadsöverdomstolen gjorde inte samma bedömning som underinstansen och friade booking.com.

Booking.com får fortsätta tillämpa sina villkor

Domen i Patent- och marknadsdomstolen förra året gav Visita rätt. Dock överklagades beslutet och högsta instans ändrade domen till Booking.coms fördel.

I en uppgörelse med konkurrensverket 2015 gick booking.com med på att ta bort klausuler om prisparitet med svenska hotell. Men gick också med på att låta hotellen erbjuda lägre priser via offlinekanaler och till kunder i hotellens egna lojalitetsprogram. Uppgörelsen är begränsad till fem år och slutar därmed att gälla i juli 2020.

– Domen innebär att du får ha samma rumserbjudanden på din egen webbplats som du har på Booking.com, men inte ett bättre. Dessutom kan du ha fler och bättre erbjudanden i dina andra försäljningskanaler. På så sätt bör det alltid vara bäst för gästen att boka direkt hos hotellet, vilket är det budskap som vi vill sprida till konsumenterna, säger Visitas branschjurist Carola Ekblad i en artikel på besoksliv.se.

Oklara rankingalgoritmer

Förutom villkoren som styr prissättningen på hotellets egen sajt tampas man också med oklara rankingalgoritmer då hotellen saknar insyn om parametrar som påverkar placering hos bokningssajterna. Hotell som lämnar ökad provision kan hamna högt upp i flödet och uppfattas bättre än andra.

– Huruvida rankingen kan uppfattas som vilseledande marknadsföring var inte med i målet, men saken har uppmärksammats inom EU där beskedet är att rankningen ska vara transparent. Vi bevakar utvecklingen på EU-nivå och ser över möjligheterna att påverka den vägen. Viktigast just nu är att informera våra medlemmar om vilka möjligheter de har att alltid vara den fortsatt bästa och mest attraktiva kanalen för sina gäster, säger Carola Ekblad.

Här kan du läsa mer om hur hotellen rankas högre med dyra provisioner och hur konsumenten blir lurad med falska rabatter.

Hotel Express uppmanar till att använda hotellets egna kanaler. Hotel Express är en direktpartner till hotellet vilket innebär att vår kanal är deras kanal och därmed står vi enade i kampen mot höga provisioner. Samarbetet gynnar hotellet, det gynnar oss och det gynnar framförallt dig som hotellgäst.

 

Källor: besoksliv.se och svt.se

Fler nyheter

Stötta ditt lokala hotell!

Att vi har kastats in i riktigt tuffa tider är ingenting att hymla med. Framförallt resebranschen har drabbats väldigt hårt av Coronaviruset och konsekvenserna kring…

Det finns andra alternativ än stora hotell

Vi på Hotel Express erbjuder stor variation på boenden. Vill man hålla sig lite mer ifred, känna frihet och närhet till naturen, kanske rå om…

Ledig tjänst – Föräldravik ekonom

Vi söker just nu efter en person som kan vara vikarie för vår ekonom Pauline när hos ska få tillökning i sommar! Vikariatet planeras variera…

Företagets hotellnätter på faktura

Det är inte alltid helt lätt att få företagets alla hotellnätter fakturerade. Hotellen vill helst inte jobba med enstaka fakturor och bokar ni hotellrum via…

Ledig tjänst som Inbound Marketing Specialist

Inbound Marketing Specialist Nu kan du få möjligheten att jobba med Örebros snabbast växande investmentbolag med huvudfokus på våra lokala dotterbolag Hotel Express & K3…

Ledig tjänst – Marknadsinriktad VD

Vi söker en medveten, entreprenöriell ledare med lika stark affärskänsla som stort människointresse. Du gillar att hantera både detaljer och vision och har framgångsrik erfarenhet…

Kontakta oss

Är du intresserad av att gå med i Hotel Express eller har du någon fråga till oss? Ange dina kontaktuppgifter nedan så kontaktar vi dig!