2019-05-20

Booking.com friade från dom – Bakslag för hotellbranschen

I juli 2018 meddelade Patent- och marknadsdomstolen att paritetsvillkoret som förbjuder hotell att erbjuda lägre pris på sin egen sajt än på booking.com strider mot konkurrenslagen. Ett glädjande besked för hotellbranschen och för bransch- och arbetsgivarorganisationen Visita som drivit stämningen mot booking.com.

För ett par veckor sedan kom dock den slutgiltiga domen i målet och Patent- och marknadsöverdomstolen gjorde inte samma bedömning som underinstansen och friade booking.com.

Booking.com får fortsätta tillämpa sina villkor

Domen i Patent- och marknadsdomstolen förra året gav Visita rätt. Dock överklagades beslutet och högsta instans ändrade domen till Booking.coms fördel.

I en uppgörelse med konkurrensverket 2015 gick booking.com med på att ta bort klausuler om prisparitet med svenska hotell. Men gick också med på att låta hotellen erbjuda lägre priser via offlinekanaler och till kunder i hotellens egna lojalitetsprogram. Uppgörelsen är begränsad till fem år och slutar därmed att gälla i juli 2020.

– Domen innebär att du får ha samma rumserbjudanden på din egen webbplats som du har på Booking.com, men inte ett bättre. Dessutom kan du ha fler och bättre erbjudanden i dina andra försäljningskanaler. På så sätt bör det alltid vara bäst för gästen att boka direkt hos hotellet, vilket är det budskap som vi vill sprida till konsumenterna, säger Visitas branschjurist Carola Ekblad i en artikel på besoksliv.se.

Oklara rankingalgoritmer

Förutom villkoren som styr prissättningen på hotellets egen sajt tampas man också med oklara rankingalgoritmer då hotellen saknar insyn om parametrar som påverkar placering hos bokningssajterna. Hotell som lämnar ökad provision kan hamna högt upp i flödet och uppfattas bättre än andra.

– Huruvida rankingen kan uppfattas som vilseledande marknadsföring var inte med i målet, men saken har uppmärksammats inom EU där beskedet är att rankningen ska vara transparent. Vi bevakar utvecklingen på EU-nivå och ser över möjligheterna att påverka den vägen. Viktigast just nu är att informera våra medlemmar om vilka möjligheter de har att alltid vara den fortsatt bästa och mest attraktiva kanalen för sina gäster, säger Carola Ekblad.

Här kan du läsa mer om hur hotellen rankas högre med dyra provisioner och hur konsumenten blir lurad med falska rabatter.

Hotel Express uppmanar till att använda hotellets egna kanaler. Hotel Express är en direktpartner till hotellet vilket innebär att vår kanal är deras kanal och därmed står vi enade i kampen mot höga provisioner. Samarbetet gynnar hotellet, det gynnar oss och det gynnar framförallt dig som hotellgäst.

 

Källor: besoksliv.se och svt.se

Fler nyheter

Gå med i Hotel Express

Ange dina kontaktuppgifter nedan så skickar vi ett mail med information om hur du går vidare för att bli medlem!