Nyheter

Hotellgäster gynnas av ny dom om prissättning

Hotellskylt

I artikeln Bakom kulisserna i den digitala hotellvärlden berättade vi lite om hur det fungerar med hotellens prissättning och att hotellens egna kanaler styrs av priserna på bokningssajterna. Nu förändras detta, till hotellens och hotellgästernas fördel.

Idag är standarden att hotell inte får skylta med lägre priser än de som finns på bokningssajten Booking.com. Detta är på väg att ändras vilket kommer leda till större möjlighet för hotellen att erbjuda bra priser direkt till sina gäster.

Redan 2013 diskuterades den del i avtalet mellan Booking.com och hotellen som säger att hotellet aldrig får ha ett lägre pris än det som Booking.com visar. Konkurrensverket gjorde då en utredning och menade att villkoret är en överträdelse av förbudet mot konkurrensbegränsade avtal.

Efter utredningen erbjöd Booking.com en ändring i avtalen så att hotellen nu fick erbjuda lägre priser via telefon eller direkt över disk. Även bokningssajten Expedia ändrade sina villkor. Detta accepterades av Konkurrensverket 2015 men det visade sig inte göra någon större skillnad för hotellen.

För två år sedan gick bransch- och arbetsgivarorganisationen Visita in och gjorde en stämning mot Booking.com och menade på att avtalen strider mot konkurrenslagen. Den 20 juli 2018 gick domen igenom till Visitas och deras medlemmars fördel.

– Det är bra och glädjande att domstolen slår fast att klausulen strider mot konkurrenslagen och kan hämma konkurrensen, säger Jonas Siljhammar, vd Visita.

Från och med den 20 oktober 2018 upphör avtalsvillkoret och ger därmed hotellen möjlighet att sätta vilka priser man vill via sina egna kanaler. Prissättningen styrs alltså inte längre via de priser man har på bokningssajten.

– Domen gäller booking.com men flera andra hotellsajter har liknande klausuler och Vista utgår från att de har för avsikt att följa svensk lag och därmed också ändra sina villkor när rättsläget nu klarlagts. (Pressmeddelande – Visita).

Vad innebär det här för dig som hotellgäst?
När du bokar din övernattning direkt via hotellets egna kanaler blir intäkten för hotellet högre än om den bokas via en tredjepartssida, eftersom att man då inte behöver betala ut någon provision.

– Den stora vinnaren är konsumenten som kommer få se ökad konkurrens och därmed både bättre priser och andra villkor, Jonas Siljhammar.

Med andra ord, när du ska boka dina övernattningar, håll utkik på hotellens egna kanaler. Det kommer högst troligt bli större chans att hitta bättre priser så. Självklart har vi på Hotel Express stenkoll på hotellens dagspris och hjälper dig med dina bokningar. Vi bokar alltid dina nätter direkt med hotellet och du betalar på plats, utan mellanhänder och utan provisioner.

 

Fler nyheter

Res hållbart till ett lägre pris

Med SJ som officiell resepartner har du som Hotel Expressare alltid förmånen att kunna välja ett hållbart sätt att resa till ett lägre pris. JUST…

Resepolicy

  Resepolicy för tjänsteresor När vi talar om policy menar vi inte själva dokumentet utan tillämpningen. En policy för resor och boende i tjänsten innebär…

”Hotel Express-kortet” i mobilen

Nyhet! Nu har du alltid med dig ditt digitala Hotel Express-bevis i din mobil. Visa upp ditt digitala bevis vid incheckning på hotellet. Även du…

Hotel Express flyttar huvudkontoret till Sverige efter förvärv 

Hotel Express International har medlemmar i ett 30-tal länder och har tidigare haft sitt huvudkontor i Kristiansand, Norge. Nu förvärvar K3 Travel, som redan idag…

Glad Midsommar!

Idag, torsdag 20 juni, stänger vi kl. 12.00. I morgon är det Midsommarafton, då är vi ute och dansar som små grodor, knyter blomkransar och…

Booking.com friade från dom – Bakslag för hotellbranschen

I juli 2018 meddelade Patent- och marknadsdomstolen att paritetsvillkoret som förbjuder hotell att erbjuda lägre pris på sin egen sajt än på booking.com strider mot…

Gå med i hotel express

Ange dina kontaktuppgifter nedan så kontaktar vi dig!